Al in Duitsland - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Al in Duitsland - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Al in Duitsland

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

01 Augustus 2015 | Duitsland, Rendsburg

Litsleby - Göteborg - Frederikshaven(DK) - Sæby(DK), 30 juli '15
Een rustige nacht op de parkeerplaats bij de rotstekeningen tussen drie Duitse campers.
Mike ging de de overnachtingsplaats nog even fotograferen en toen hij terugliep en zijn camera uitgezet had, zag hij op het stuk waar hij gelopen had net een mooie bruine slang wegkruipen.
Deze dag deden we telkens een stukje. Een stukje rijden, iets doen, zoals water lozen en dan boekje lezen o.i.d. Dan weer een stukje en koffie, of tanken of lunchen of een tikkie doen want 's avonds zou het laat worden. Oh ja en een McDonald's gevonden om een stuk reisverslag te versturen.
Om 21.00 uur waren we bij de terminal van de Stena-line. We sloten aan bij de rij van de campers en caravans. Rond 22.00 uur zagen we een dame van de Stena-line rondfietsen en ze werd regelmatig aangesproken door diverse mensen. Mike niet nieuwsgierig ging eens luisteren en toen bleek dat er meerdere mensen en wij dus ook in de rij stonden voor de boot in de vroege ochtend, dus gauw uit de rij naar de juiste rij. Ons ticket dat alleen op de telefoon stond werd netjes voor ons geprint en om 22.15 uur reden we het terminalterrein op.
Ongelooflijk wat er uit zo'n boot komt aan trailers, vrachtwagens en auto's met of zonder aanhanger/caravan!
Omdat wij vrij laat pas op de boot gingen, waren alle plekken om een beetje lekker te zitten, hangen of liggen al bezet. Veel mensen namen een slaapzak/deken en een kussen mee en gingen dan ergens op de grond liggen pitten.
Na een rustige overtocht van 3 uur en 15 min waren we in Frederikshaven. We hebben nog een klein stukje gereden en vonden om 03.45 uur een rustige stopplaats die iets van de autoweg af lag.

Sæby - Spøttrup/Rødding - Herning, 31 juli '15
Na een kort nachtje(5 uurtjes slaap) opgestaan met mooi weer.
Op de E45 zuidwaarts gereden en na Aalborg naar Viborg , naar Skive en daarna naar Spøtttrup/Rødding.
Het waarom van deze routewijziging. Zo'n 50 jaar geleden is mij met zijn ouders en zussen twee keer op vakantie geweest in het nog westelijker gelegen Lemvig. Mike heeft daar veel opgetrokken met een Duitse vriend en een Deense vriendin(geen verkering). Het Deense meisje was daar op de camping met haar ouders. Haar ouders hadden ons gezin uitgenodigd bij hen thuis in Spøttrup. Tenminste dat is één van de dingen die Mike zich herinnert. Mike wil proberen om dat meisje van toen op te sporen. Spøttrup blijkt geen dorp te zijn maar een gemeente met meerdere dorpen.
Bij een lokale supermarkt is de speurtocht begonnen en uiteindelijk kreeg Mike van een oude baas een naam en adres. Nog geen 200 m verderop heeft Mike aangebeld en werd vriendelijk ontvangen door een ouder echtpaar. Zij sprak redelijk Engels.
Zij waren niet de familie die Mike zocht, maar ze hadden wel aanknopingspunten.
Via de telefoon of email zullen ze Mike op de hoogte houden en van gegevens voorzien.
Toch maar niet doorgereden naar de camping in Lemvig, maar naar Herning gereden.
We staan hier op een groot onverhard terrein met 4 camperbordjes, maar er kunnen er wel 50 staan. Mike heeft nog wat terreinverkenning gedaan en een voetgangersgebied met veel winkels is vlakbij. Ook nog een flinke wandeling gemaakt om o een ziekenhuiscomplex een geocache te vinden.
De hele dag hebben we het droog gehouden, af en toe zon, maar wel veel wind(kopjes op de golven!) en niet zo koud.
Morgenmiddag komen we al in Duitsland.

Herning(DK) - Dätgen, 1 augustus '15
Gisteren hadden we wat slaap in te halen en 's avonds hadden to t laat ook nog een film uitgekeken, dus vanmorgen we zijn we pas iets over negenen opgestaan.
Na het ontbijt hebben we in het gezellige voetgangersgebied rondgelopen.
Met bewondering hebben we daar de nieuwe bibliotheek bekeken. Van een "ouderwetse" bibliotheek aan de rand van de stad naar een "nieuwerwetse" bibliotheek in het centrum in het pand van een voormalige supermarkt.
Ze draaien nu bijna één jaar in de nieuwe bibliotheek en de bezoekersaantallen zijn omhoog geschoten. Een idee voor de slecht draaiende bibliotheek Parrotia in Roosendaal.
Er is overleg geweest met de omliggende winkeliers(er was veel leegstand) en in de bibliotheek zit bijvoorbeeld een koffiebar met broodjes en koeken.
De tijdschriften en kranten van de bibliotheek mag je meenemen naar de koffiebar.
Er is een grote afdeling voor kinderen met trapjes, een glijbaantje, een hut met periscoop, een bankje tegenover twee grote schermen om een videospelletjes te doen.
Om de zoveel tijd hanteren ze een nieuw thema.
Het personeel moest ook een hele denk- en gedragsomslag maken.
Ze hebben o.a. een cursus gastvrijheid gevolgd in Legoland. Rondom een thema hebben ze de prinses van Legoland laten komen.
Verder zijn er rustige leesruimtes, veel computers, een brede trap met kussens aan de zijkant naar de volwassenbibliotheek, liften, en ruime, schone toiletten.
Het personeel is ook ingedeeld naar deelgebieden, zoals educatie, activiteiten etc.
Kortom een levendig geheel en het personeel geniet volop van de nieuwe situatie.
Op de terugweg naar de camper boodschappen gedaan, de schappen zijn ruimer gesorteerd en groente en fruit zijn verser dan in Noorwegen.
Na terugkeer bij de camper hebben we geluncht en zijn toen op weg gegaan richting Hamburg. Onderweg, gelukkig aan de andere kant, twee lange files gezien van. Elk meer dan 20 km.
Een kilometer of negentig voor Hamburg(nog 600km naar Roosendaal) zijn we gestopt bij een autohof, een stop-/rustplaats voor vooral vrachtwagenchauffeurs, net van de autobaan af.
Om hier te overnachten betaalden we 7 euro, maar dan krijg je wel twee coupons van elk 3,50 euro om te besteden aan eten en of drinken.
De stoelen buiten gezet, korte broek en slippers aan en buiten in het zonnetje dit reisverslag gemaakt. Straks even naar de McDonald's om het reisverslag te versturen.

• 02 Augustus 2015 - 18:59

Monica:

Hé Mike en Wilma,

Ik herinner me dat bezoek in Spøttrup nog goed. De familienaam moet ik even over nadenken, maar ik weet nog wel dat ze een kapperszaak hadden. Met de dochter speelden we veel op de camping en zij was een aanstormend handbaltalent.
    Pa kreeg echt veel aquavit te drinken van ze, midden op de dag en toen moesten we nog een flink stuk terugrijden........
    Misschien staat de naam van de familie wel in één van de fotoalbums met foto's van dat bezoek.
    Leuk klusje voor jullie als jullie thuiskomen: hebben jullie nog fotoalbums die doorgegeven moeten worden?
    Ik heb er al jaren geen enkele meer, helaas............
    Fijne thuiskomst!
    Liefs,
    Monica

• 04 Augustus 2015 - 13:59

Ineke:

Welkom thuis lieve buurtjes.