Verslag van bijna een week - Reisverslag uit Ramberg, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Verslag van bijna een week - Reisverslag uit Ramberg, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Verslag van bijna een week

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

14 Juli 2015 | Noorwegen, Ramberg

Andenes, 8 juli '15, vervolg.
Els heeft ook wassen gedraaid en de droogmolens op het veld, de waslijn aan de campers en de rekjes hebben. Geholpen om de was droog te krijgen.
Er was ook wat zon, dus foto's en film maken.
Een scholekster maakte veel kabaal toen Kees en Els bij een rots op het strand liepen en niet zonder reden, want op de rots lag een nest met 3 eieren.
Samen voor de derde keer van de kabeljauw gegeten en gedurende de avond trok de bewolking steeds meer weg.
Kees en Els hebben het volgehouden tot de middernachtzon zijn laagste punt bereikte, maar Mike en Wilma waren al iets eerder gaan pitten.

Andenes, 9 juli '15
Mike en Wilma zijn vroeg opgestaan om na het ontbijt naar het dorpje te gaan om te informeren naar de walvissafari's en om te kijken of we met z'n vieren meekonden.
Andenes is bekend om zijn walvissafari's omdat hier een diep gedeelte van de zee en een opwaartse voedselrijke zeestroom dichtbij het vasteland komen. Er ligt hier een trog van iets meer dan 2000m.
Na de zaken geregeld te hebben zijn Mike en Wilma weer terug gereden naar de camping om lekker van het mooie, zonnige weer te genieten.
's Middags water ingenomen en geloosd en toen door naar het dorpje.
Tegen 16.30 uur moesten we ons melden en betalen. We kregen elk nog 100 kronen oude mensen korting.
Rond 17.30 uur was er uitleg over de safari en over de veiligheidsinstructies.
Hierna moesten we ons in dikke, warme pakken hijsen en kregen er nog een zwemvest bij.
Afvaart om 17.30 uur in een open boot met krachtige motoren, 12 zitplaatsen, waarbij je als een ruiter te paard op moest zitten, dit om tijdens het varen eventuele klappen van de boot met de knieën op te kunnen vangen.
Eenmaal buiten de haven werd er behoorlijk snelheid gemaakt, want we moesten best ver varen.
We zijn ongeveer 35 km buitengaats geweest en hebben 2 potvissen van dichtbij gezien, zien uitblazen en zien gaan duiken. Heel indrukwekkend. Na 2,5 uur zijn we teruggevaren met nog iets meer snelheid, ongeveer 40 km per uur.
Het had niet veel langer moeten duren, want vooral Kees heeft het op het laatst moeilijk gehad en Mike had ook niet zo'n lekker gevoel op het laatst.
Bij terugkomst om 21.00 uur waren er soep, brood, koffie en thee.
Het was de moeite en het weeë gevoel wel waard en weer hebben we met een activiteit of gebeurtenis geboft, want gisteren zijn en morgen worden er safari's geannuleerd.
We blijven in het dorpje overnachten.
En nu om 23.15 uur schijnt het zonnetje nog volop, dus die gaat ook vandaag niet achter de wolken of achter de horizon.
We zijn op gebleven tot een uur of half twee om de middernachtzon nog een keer mee te maken.

Andenes - Nyksund, 10 juli '15
Vanmorgen een beetje later dan anders opgestaan en na het ontbijt een paar boodschappen in het dorpje gedaan. Hierna is ieder zijns weegs gegaan.
Onderweg voor de lunch gestopt. De camper als windvanger, stoeltjes en tafeltje buiten, lekker in het zonnetje, heerlijk.
In de namiddag zijn Mike en Wilma afgeslagen naar Nyksund. Hier naar toe moet je grotendeels over een onverharde, smalle weg rijden.
Vlak voor het oude vissersdorp dat op een eiland ligt, is een kleine parkeerplaats. Hier gaan we overnachten.
Tussen het eilandje en de parkeerplaats hebben ze een dam gebouwd, waardoor de haven beter beschermd is tegen de zee. Met de camper mag je niet over deze dam.
Het vroeger welvarende vissersdorpje werd na de 2e wereldoorlog verlaten. Pas in de 80'er en 90'er jaren kwamen er creatievelingen en Duitse studenten wonen. Zij begonnen de oude panden op te knappen.
Veel panden zijn al opgeknapt en de toeristen schijnen de plek steeds vaker te vinden.
Kees en Els zijn doorgereden naar Langenes, morgen zullen we elkaar wel ergens treffen.

Nyksund- (vlak voor) Solvaer, 11 juli '15
We waren vroeg op, dus reden we om 9.00 uur al weg uit Nyksund. Verder rondgereden op het eiland Langøya en we hebben, weliswaar ver weg zeearenden zien vliegen aan de buitenkant van een dorpje zagen we een eland oversteken en die hoorde bij twee andere jongemannetjeselanden! Ze bleven een eindje verderop nog lang genoeg staan om een paar foto's van te maken. Wat een zwerm vliegen vloog er rond die beesten!
We hebben de weg aan de zuidkant van de Eidsfjord gevolgd op weg naar de brug bij Sortland.
Vlak voor de brug van Langøya naar Hinnøya troffen we Kees en Els. Samen doorgereden naar Melbu om daar met de veerboot de Hadselfjord over te steken naar Fiskebøl. Eenmaal overgestoken ben je echt op de Lofoten, de vorige eilandengroep was de Vesterålen. Vanaf de veerboot was het nog maar 13 km naar een camperplaats langs de weg.
Het hoogtepunt vandaag was natuurlijk de ontmoeting met de elanden, maar het weer was ook mooi, net als de mooie vergezichten die we voorgeschoteld kregen en de kleurige velden met gele, paarse en witte bloemen vermengd met een paarsbruin gras.
Kortom, we hebben weer een mooie dag gehad en we hebben weer geboft.

Vlak voor Solvær - Eggum, 12 juli '15
Rustig kunnen slapen en bij het opstaan scheen de zon volop, volgens weeronline zou het een dag worden met score 10. We hebben lekker buiten gezeten en in de korte broek gelopen, 20 graden.
Vandaag is Els 65 jaar geworden en daarom trakteerde Els ons in Solvær op koffie met gebak op een zonnige terras met wifi.
Op weg naar de eindbestemming voor vandaag hebben we verschillende dorpjes aangedaan. We hebben de houten kathedraal van de Lofoten(1898) in Kabelvåg bekeken. In die tijd waren er in het hoogseizoen in het dorp 3-4000 vissers. De kerk was erg belangrijk voor hen.
Op weg naar Henningsvær passeerden we een druk bezocht wit strand aan een azuurblauwe zee met kristalhelder water. Weinig mensen waagden zich in het water.
Via een smalle weg met uitwijkmogelijkheden en smalle bruggen met stoplichten zijn we in het leuke vissersdorp Henningsvær gekomen. Een dorpje met veel houten gebouwtjes, loodsen en kleine winkels. Met het mooie weer was het gezellige druk.
Na Henningsvær zijn we via een smalle, kronkelende weg naar Eggum gereden. We staan weer met zeezicht en hebben samen gezellig en lekker gegeten en gedronken.
Vanavond is er geen bewolking.Wel is het wel een beetje heiig, maar we kunnen weer de middernachtzon zien.

Eggum - Flakstad, 13 juli '15
Bij het opstaan hadden we weer mooi weer met iets meer wind dan gisteren.
Na het rijdende huis gekuist te hebben, zijn we verder zuidelijk over de E10 gereden. Zo af en toe hebben we die verlaten voor een leuk dorpje , een mooi uitzichtpunt of een leuk kerkje.
Heel mooi om te zien was het goed geconserveerde vissersdorpje Nusfjord, entree 50 NK/pp. Echt fotogeniek, zoals een Lofotendorpje er uit moet zien.
Kees en Els zijn daar gebleven om gebruik te maken van de wifi daar en Mike en Wilma zijn 12 km verderop gestopt aan het strand. Zij gaan morgen proberen om wifi te krijgen in, naar men zegt, de bibliotheek van Ramberg.
Toch weer opgebleven voor de middernachtzon net als vele anderen op de parkeerplaats en het strand.
Grappigste van de dag: vast veel eens gehoord van een dakraam, maar weten nu dat er ook dakschapen bestaan die het gras op de begroeide daken kort houden!

• 21 Juli 2015 - 19:40

Ineke:

Verd.... Had ik net een verhaaltje over dakramen, dakkapellen, dakballen (duivenmelkerstaal) dakbedekkind enz. En ook vroeg hoe het komt dat jij Mike op het water misselijk bent en in de lucht hangend aan jouw ding niets mankeert. Ik feliciteerde Els en nou was ik ineens alles kwijt en ik weet niet precies meer wat is nog meer schreef, da' s de ouwe dag. Ik lees zo wel dat jullie op en top genieten, ik kan alleen maar zeggen, zo doorgaan....