Op de Lofoten - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Op de Lofoten - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Op de Lofoten

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

08 Juli 2015 | Noorwegen, Andenes

Alta - Olderdalen, 5 juli '15
Van der overnachtingsplaats buiten Alta, vlakbij de Motorclub "Bunkers", terug gereden naar Alta op zoek naar een serviceplaats. Water innemen is gelukt, de rest niet. Naar een supermarkt, gevonden, maar pas om 11.00 uur open. Dan maar een kijkje nemen in een moderne kerk, prachtig Scandinavisch design! Nog geen 11.00 uur dan maar koffie. Koffie op en gewapend met boodschappentassen naar de supermarkt. Gesloten!! Hadden we maar beter moeten kijken! Op zaterdag om 11.00 uur open, maar op zondag pas om 14.00 uur. Dus doorgereden, onderweg netjes ons looswerk kunnen doen. Ook deze tweebaansweg volgde elke baai van de fjorden en we kwamen op sneeuwhoogte en met wat zon was het weer een mooie route.

Olderdalen - Bjerkvik, 6 juli '15
Na huishoudelijke klussen, beddengoed verschonen, stofzuigen etc boodschappen gedaan bij de COOP, daarna op pad.
De weg volgde meestal de randen van de fjord, dus je rijdt hele stukken om om bij een plaats te komen die je aan de overkant soms al ziet liggen. Links en rechts rezen vaak hoge met plukken sneeuw bedekte bergen op met hier en daar een waterval. Die bergen met sneeuw hebben eigenlijk de hele route gezien.
Onder weg wilde Mike en Wolma tanken bij een goedkope pomp, helaas was de betaalautomaten kapot.
Ondertussen had Wilma contact met Kees en over tanken gesproken.
Kees stond bij een Statoilpomp en zag de gunstige prijs, 12,5 NK / l.
Mike en Wilma kwamen een kwartier later aan. Mike gaat tanken en de prijs was 14,5 NK / l! Mike dacht dat hij de duurdere diesel tankte dus stopt en gaat naar de andere pomp, weer 14,5 Nk / l. Mike naar de kassa met de kassabonnen en daar vertelden ze dat Statoil landelijk de prijzen tegelijk aanpast. Zondag en maandagmorgen tot een uur of elf is een goedkopere perioden dan maandagmorgen na elf uur. Dat weten we dan ook weer. Andere merken doen daar niet aan mee hebben we later gezien.
Vandaag ook geen eland gezien, ook geen rendieren, wel loslopende schapen met lampjes die we één keer op net 1 meter gepasseerd zijn.
We staan nu in Bjerkvik met fjordzicht en ver aan de overkant ligt Narvik, waar in 1940 flink gevochten is. Van Narvik is toen niet veel overgebleven.

Bjerkvik - Ånes(afslag naar..), 7 juli '15
We werden wakker en deden een verduisteringsgordijntje open en we zagen een otter over het terrein rondrennen.
Na het ontbijt heeft Mike nog even gevist, de eerste inworp was bijna raak, daarna niets meer.
Water ingenomen, daarna getankt en een paar boodschappen gedaan.
Op pad naar de Lofoten, beter gezegd de Vesterålen, een van oorsprong vulkanische eilandengroep ten noorden van de Lofoten, waar we ook nog naar toe gaan.
De camperplaats in Lødingen lag er leuk bij, maar had, voor de te betalen 15 euro, te weinig voorzieningen. Daarom doorgereden richting Andenes, een plaats helemaal in het noorden van de Vesterålen.
Om 17.30 uur hebben we een mooi plekje gevonden op 33 km van Andenes.
Kees en Els zijn al eerder gestopt, dus die zien we morgen weer op de eerste(!) camping die we gaan bezoeken om daar een paar grote wassen te draaien.
P.S. Wilma zit net te lezen in een tijdschrift over Noorwegen dat de zowel de mannelijke als de vrouwelijke rendieren geweien dragen en die jaarlijks weer afwerpen.

Ånes - Andenes, 8 juli ' 15
Na het ontbijt nog maar 33 km. Het weer lijkt op te klaren. Om 10.30 uur op de camping.
We staan achter een heuveltje waar het dak van de camper net bovenuit komt. Het heuveltje over en je staat aan het bijna witte zandstrand.
Nadat we op onze plek stonden, heeft Wilma 2 wasmachines gevuld.
Rond half twaalf kwamen Kees en Els aan.
Misschien gaan we vanuit deze plaats een walvissafari meemaken, hangt van het weer af, want Kees en Mike hebben een zeer gevoelig evenwichtsorgaan en hebben geen zin om vissen te voeren met hun ontbijt of lunch.

• 10 Juli 2015 - 11:24

Piet Keijsers:

Hoi Buurtjes, het blijft echt heel leuk om jullie verhalen te lezen. Het lijkt me een geweldige ervaring. En zo als jullie dat doen met twee campers echt goed hoor. Hier is alles prima het weer is nu echt lekker. Wij hebben inmiddels de bamboe bij ons er uit gehaald, een hele klus. Wij gaan mandag een weekje naar Ineke haar broer in Zuid Frankrijk. Voor jullie nog veel plezier doei