In Noorwegen! - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu In Noorwegen! - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

In Noorwegen!

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

28 Juni 2015 | Noorwegen, Tana bru

Sorsele-Piteå, 21 juni '15
De dag begon een beetje bewolkt en op een hagel- en regenbuitje na bleef het droog en werd het alleen maar zonniger,
Voor tienen waren Kees en Mike al bezig met tanken en bandenspanning controleren.
Om 10.00 uur ging het toeristenbureau open en konden we met een wachtwoord gratis gebruik maken van de wifi.
We blijven op zulke plekken soms wat lang plakken, want iedereen moet op de hoogte van iets gebracht worden of er moet iets gecontroleerd worden of er moet iets uitgezocht worden.
Tegen enne vertrokken we pas. Onderweg geluncht en en thee gedronken
Om 17.00 uur stonden we op een groot terrein aan het water, drie campers en een vrachtwagen.
Het zonnetje scheen volop, dus stoelen en tafels naar buiten. Drankje en een knabbeltje erbij. Prima uit te houden.
Om 19.00 uur natuurlijk Studio Sport.
Het is nu 21.00 uur, het is nog lang niet donker en Mike tikt dit verslagje in zijn overhemd met korte mouwen nog lekker in het zonnetje.

Piteå-Luleå, 22 juni '15
Het is bijna niet te geloven, maar het wordt weer een dag met mooi weer.
Weer voor de korte broek, s(ch)afdalen, petje en zonnebril.
Wilma heeft nog snel een handwasje gedaan, want het zal vandaag snel drogen.
Net buiten Piteå hebben we eindelijk eens een gewone LPG-pomp gevonden en we konden onze gasflessen zelf vullen en het aantal liters was ook af te lezen.
Op weg naar Luleå zijn we naar een camper- en caravandealer geweest om materiaal te kopen om de lekkage aan Kees zijn dakraam te verhelpen. Het is al dagen droog, maar Kees wil liever droog zitten i.p.v. dweilen.
Vlak buiten Luleå-Gammelstad is een ruime camperplaats en je loopt zo het dorpje, dat op de Werelderfgoedlijst, in.
Het is een oud dorpje met ongeveer 400 houten, roodgeverfde, wit omlijste huisjes, kerkwoninkjes, en een stenen middeleeuwse kerk.
Sommige huisjes bijna tegen elkaar, andere huisjes zijn scheef weggezakt, en een aantal behoeft veel onderhoud.
De paar geel geverfde en wit omlijste huizen waren voor de rijkere mensen in het dorp.
Na de rondwandeling hebben Kees en Mike aan het dakluik geklust. Hopelijk is het nog niet ontdekte lek nu dicht. Daarna smaakte het koude biertje prima. We hebben nog even buiten gezeten, maar je moest oppassen voor de muggen.
De dames hebben samen eten gekookt en de heren hebben afgewassen.
Tegen tien uur 's avonds begon het een beetje te regenen.

Luleå - Haparanda(haven), 23 juni '15
Mike en Wilma's zoon is jarig van dag, 35 jaar al.
Het heeft vannacht een beetje geregend en geen lekkage bij Kees en Els.
In de ochtend even geen regen, maar net buiten Luleå begon het te regenen en het is niet meer opgehouden. Geen zin een nat pak dus niet even een hengeltje uitgooien.
Kees en Els gingen onderweg boodschappen doen en rondkijken bij een XXL-winkel, een winkel met veel sport- en outdoorspullen.
Onderweg hebben Kees en Els toch weer lekkage gekregen, heel vervelend.
De rest van de tijd lekker lezen, puzzelen, film kijken en social media bijhouden.
Morgen hopelijk een betere dag.

Haparanda-haven - Haparanda, 24 juni '15
Vanmorgen begon de dag droog tot een uur of één. Nu regent het weer behoorlijk.
Op deze betaalde camperplaats(€11,00)hebben we schoonmaakklussen en bijvulzaken gedaan. Er is lekker gedoucht, de haartjes gewassen etc. Er was elektriciteit(€4,40 extra), er was een wasmachine(€2,20), een droogmolen en een sauna.
De camperplaats was niet erg fraai, zeker niet met die regen.
Kees heeft vandaag en gisteren contact gehad met de NKC i.v.m. de lekkage, want vanmorgen was het weer nat.
Hij heeft een adres gekregen via de NKC waar hij naartoe moest gaan.
Helaas vonden de mensen op dit adres dat ze weinig konden doen. Ze wezen op een kitrand die niet best was, dus als het even droog is, gaan we die ook bewerken.
Maar mensen, maak je niet ongerust, Kees en Els gaan toch door met de reis en ze slaan manhaftig de problemen van zich af, ook al kwam er nog bij dat het verduisteringsgordijn van de voorruit aan één kant naar beneden bleef komen. Dan maar een paar steuntjes eronder om afzakken te voorkomen.
We zijn toen doorgereden naar een gratis camperplaats en gingen vandaar naar de MAX, een hamburgerketen om even te internetten.
Morgen gaan we Finland in op weg naar de kerstman.

Haparanda (Se) - Rovaniemi, Santa Claus Village (Fi), 25 juni '15
Rond tien uur vertrokkennaar Finland, een paar kilometer rijden, de brug over en we waren in Finland.
Je wordt meteen geconfronteerd met het onbegrijpelijke Fins, van vrijwel geen woord kan je iets maken. Na een paar keer over een brug over een rivier gereden te hebben, wisten we dat "joki" rivier betekende.
De wegen en het landschap lijkt erg veel op dat van Zweden en we hebben weer eens koken in de wei zien staan, wat we in Zweden gemist hebben.
Nog iets opmerkelijks: de klokken moesten een uur vooruit, Finland ligt in een andere tijdzone!
De campers konden we makkelijk kwijt op een grote parkeerplaats van het kerstmanpark. Na de lunch zijn we naar de kerstman gegaan en zijn door hem hartelijk ontvangen. De fotograaf-elf had ons al gevraagd waar we vandaan kwamen en de kerstman begon meteen met een paar woordjes Nederlands.
Van ons bezoek zijn foto's en film gemaakt, die we via het internet kunnen downloaden.
In het park is ook een drukbezocht postkantoor, waar duizenden poststukken uit de hele wereld aankomen. Je kunt er kaarten kopen en die verzenden. Ze moeten dan voor de kerst aankomen.
Het barst er van de souvenierwinkels en je kan goed zien dat ze ingesteld zijn op veel bezoekers in het hoogseizoen, nu was het rustig.
Tegen etenstijd waren we weer terug bij de campers en na het eten hebben we buiten het postkantoor gebruik gemaakt van de gratis wifi.

Rovaniemi - Sattanen, 26 juni '15
We hebben op het kerstmanpark geslapen en zijn voor lunchtijd naar het Shellstation aan de overkant van de weg gegaan om vuilwater en wc te lozen en om schoonwasten in te nemen.
Naar Pyhä-Luosto gereden, maar dat was een saaie camperplaats aan de weg, dus doorgereden naar Sodankylä. Daar hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl.
Vlakbij de Lidl hebben we een kijkje genomen in en rond één van de oudste houten kerkjes van Finland. Dit kerkje uit 1689, staat in een kerkhof met eromheen een laag houten hek. Het interieur was heel sober en er was weinig licht. Het dak bestond uit houten plankjes die als dakpannen over elkaar liggen.
De parkeerplaats van de Lidl was een te drukke plaats om te overnachten en daarom zijn we doorgereden naar Sattanen. Even van de route af, net buiten de bebouwde kom vonden we een rustig plekje aan een meer.

Sattanen - vlak voor Kaamanen, 27 juni '15
Het is droog. Hoge grijze bewolking, dus weinig regen te verwachten.
De 4 ook wel E75 blijft tweebaans, niet meer die brede tweebaanswegen met brede pechstroken zoals in Zweden, maar het landschap wordt weer leuker. de weg kronkelt meer door het meer heuvelachtige landschap.
Langs de weg zijn veel rustplaatsen met een winkeltje waar je iets kunt nuttigen en waar je souvenirs kunt kopen.
Onderweg worden de berken en naaldbomen kleiner, het aantal berken wordt ook minder in vergelijking tot de naaldbomen. We zitten op een hoger terrein en noordelijker!9
We hebben veel meren, meertjes en poeltjes gezien en dan begrijp je waar al die muggen vandaan komen. Prachtige broedplaatsen.
Aangekomen op de camperplaats, een deel ligt wat lager bij het meer, hebben Kees en Mike hout gesprokkeld en een kampvuur aangelegd.
Voorzien van hoedjes met muskietengaas, ingesmeerd en vol gesprayed hebben we bij het vuur gezien met een hapje en een drankje.
Els en Mike hebben het eten klaargemaakt en met z'n vieren hebben we gesmuld van de heerlijke gerookte zalm die we een paar dagen geleden al gekocht hadden.
Na het eten en de afwas hebben we bij het kampvuur koffie en thee gedronken met Nederlandse stroopwafels van een Finse Lidl.
De muggen bleven actief en we hebben toen een klamboe onder de luifel van de camper gehangen en daaronder gezeten. dat was lachten natuurlijk, maar het werkte!
Uiteindelijk werd het wat kouder en zijn we de campers ingegaan om wat te lezen en om dit verslag in de iPad te zetten.
Toen Mike klaar was met het verslag (gisterenavond ontdekte hij dat hij nog twee dagen moest doen) wilde hij nog een tikfoutje verbeteren en ineens was hij 5 dagen verslag kwijt. Twee dagen kon hij weer terug halen, maar de ander drie moesten helaas opnieuw. Het zit er weer in en hopelijk vinden we gauw een wifipunt, zodat deze dagen weer veilig op het internet komen te staan!

Tana Bru, 28 juni '15
Een uurtje geleden in Noorwegen aangekomen, hier hebben we weer eens wifi, dus een update van onze reis.
Vanaf de camperplaats reden we ineens over een hoogvlakte, we zagen besneeuwde bergen van Noorwegen en een eindje verder leek het weer Frankrijk.
We hebben een hele tijd de grensrivier tussen Finland en Noorwegen gevolgd met veel stroomversnellingen en de daarbijhorende vissers(mooi weer en zondag!)
We gaan straks nog de noodzakelijke dingen doen, zoals water, wc en was. De boodschappen hebben we al gedaan.
Morgen gaan we waarschijnlijk naar het keerpunt van onze reis de alternatieve Noordkaap ten oosten van de bekende Noordkaap, die niet zo noordelijk ligt als de kaap waar wij naartoe gaan die bij het plaatsje Gamvik ligt.

• 30 Juni 2015 - 13:38

Imeke Van Loon:

Weer fij om te lezen al kwam het eerste gedeelte mij al wat bekend voor maar Mike ik weet hoe het voelt als je zo je best hevt gedaan en dan plots alles kwijt bent. Ja dat is echt uithuilen, een goeie vloek laten en opnieuw beginnen. Ikheb hier ook wel eens mee te kampen in Kenia maar voor de rest gaat het goed met je he. Lekker weertje, klamboe uit de kast hetrokken wat wil je nog meer. Genieten jullie nog maar lekker de tijd vliegt toch al zo snel. Liefs vanuit de Diamantdijk voor jullie allemaal.

• 30 Juni 2015 - 13:42

Ineke Van Loon :

Ik ben wel erg snel geweest en mijn reactie niet gecomtroleerd, zo zie je dat ik er nogal eens naast zit, ik bedoel naast de toetsen. Ik hoop dat je toch door de fouten heen kunt lezen, soms ben ik echt een sukkel. Nogmaals, de groeten......