(Op weg naar) Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu (Op weg naar) Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

(Op weg naar) Stockholm

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

07 Juni 2015 | Zweden, Stockholm

Västervik - Stavsjö, 4 juni 2015
We werden wakker met een blauwe lucht, maar met veel wind.
In iets meer dan 2 uur voorbij Norrköping gereden. We stonden daar op een rustplaats met voorzieningen voor zowel water als wc lozen. Deze plek, Tintomaras, werd druk bezocht door mensen die hier in het zonnetje kwamen picknicken.
We hebben lekker in de luie stoel in het zonnetje gezeten, geluncht en boekjes gelezen.
Voor en na het eten heeft Mike nog twee geocaches gevonden.

Stavsjö - Stockholm, 5 juni 2015
Na het ontbijt het toilet geleegd en om 10.00 uur waren Kees en Els weer bij ons.
Na de koffie naar de Statoil gereden om te tanken en water in te nemen.
Bij een andere rustplaats konden Kees en Els nog hun vuilwater lozen en toen hebben we meteen maar een boterhammetje
gegeten. Bij Stockholm aangekomen, reden we in de file in, reden we een beetje verkeerd en dat in die drukte en daarbij was en een voor ons belangrijke weg afgesloten, zodat we een flink stuk moesten omrijden.
De mixed-parking midden in de stad was vol en er stonden nog een paar auto's te wachten. Na 20 min, het was inmiddels 15.00 uur stonden we toch op een mooie plek met een prachtig uitzicht. Op de weg achter ons kwamen vrachtwagens met harde muziek en spandoeken langs rijden met in de laadbak geslaagde en dus feestende eindexamenkandidaten met veel rondsluipend licht bier en muziek
Na de thee de stad in. Het was lekker warm en gezellig druk in de stad. Rond etenstijd hebben we lekker buiten pizza gegeten en teruglopend naar de campers kwamen we in de Kungsträdgården terecht. Dit park was bezaaid met eet- en drinktentjes. Er was live muziek en je kon over de hoofden lopen, maar niemand liep te duwen of voor te dringen, kortom een relaxte sfeer.
Iets over achten terug bij de camper.

Stockholm, 6-6-'15
Vandaag is het een nationale feestdag: De Dag van de Vlag.
De dag waarop de Zweden laten zien dat ze trots zijn om Zweed te zijn en blij om in Zweden te wonen.
Hoogtepunt van de dag: Achter onze campers kwam de Zweedse koninklijke familie in open koetsen langsrijden!!!
In de ochtend zijn we los van elkaar op pad gegaan. We kwamen elkaar tegen in Gamla Stan(= Oude Stad) bij de ceremonies bij het paleis. Vóór de ceremonies hebben we rondgekeken op de drukke binnenplaats van het paleis en even later was de rij om het paleis binnen te gaan(gratis!) opgelost en konden we zo naar binnen. We hebben maar een deel bekeken, want we wilden een goede plek hebben om de ceremonie bij het paleis goed te kunnen zien. Er waren twee militairen en twee politie agenten die de alsmaar groter wordende meute in bedwang moesten houden, wat nauwelijks lukte, vooral als er groepen fotograferende Chinezen(?) aankwamen en met alstublieft lukt en zonder hekken en lijnen lukt dat echt niet. Mike heeft flink met zijn ellebogen gewerkt om zijn plekje te behouden. Uiteindelijk bleek de uitgezochte plek niet echt ideaal.
Na de ceremonie de oude stad in gegaan om een lekkere bak koffie te drinken in een cafeetje met snelle wifi en daar hebben we afgesproken met Lotti( onze Zweedse gastdochter in '97-'98) en haar partner Patrik. Met hen een hapje en een drankje genuttigd in het park met het hapjesfestival en daarna aan de wandel door de stad, met een pontje overgestoken om via de andere kant op tijd bij de camper aan te komen om de koninklijke familie in open koetsen achter onze campers langs te zien rijden! We hebben ze goed kunnen zien en natuurlijk foto's gemaakt van het gebeuren.
Nog wat bijgekletst met Lotti en Patrik en toen met Kees en Els weer naar het hapjesfestival. Daar hebben we van de jongelui afscheid genomen, wat gegeten en zijn al wandelend bij het koninklijk paleis aangekomen. Daar speelde een militaire kapel een laatste stuk en wij achter die kapel aan. Ze bleken toen in de tuin voor het bordes te staan. Er stonden camera's opgesteld en even later kwamen alle genodigden en de koning en koningin op de trappen en het bordes om de muzikale tonen van de kapel in ontvangst te nemen. Kees en Mike wisten op de rand van de stenen omheining te klimmen om alles goed te kunnen zien en om foto's te maken, in de gaten gehouden door veiligheidsmensen. We hadden elkaar de vraag gesteld:"Tot hoever zouden we het bordes kunnen benaderen voor we gepakt zouden worden als we over de omheining zouden zijn geklommen." We hebben het toch maar niet gedaan.
In eigen land heb ik nog nooit iemand van het koninklijk huis live gezien en nu hebben we de Zweedse koning en koningin twee keer live gezien! Na deze ceremonie terug gewandeld naar de campers en de dag afgesloten met een glaasje wijn.

• 07 Juni 2015 - 13:43

Buurman Piet:

Je hele verhalen over foto's van de koninklijke familie maar waar zijn die foto's dan. Krijgen we die pas te zien als jullie terug zijn. Wie weet zijn wij dan weer weg.
    Veel plezier

• 07 Juni 2015 - 14:18

Ineke Van Loon:

Hoi luitjes
    Waren jullie aangenomen om de koninklijke familie te escorteren en speelde de militaire kapel niet speciaal voor jullie. Dat had je ons wel voor jullie vertrek kunnen vertellen, ha ha

• 07 Juni 2015 - 20:17

Tiny Veraart:

Hallo vakantiegangers,
    De tv geeft nu juist een 3opreis in Noord Finland, in de sneeuw! Ze zitten in de sauna; sturen jullie daar ook nog foto's van???
    Hebben jullie ook al geocaches verstopt of werkt dat zo niet? Geniet ervan.

• 08 Juni 2015 - 09:20

Tien En Marja Van Unen:

Dag beste reizigers,
    We lezen wel dat jullie de dagen goed doorkomen. Jullie reisverhalen zijn heel informatief en met de kaart van de Scandinavische landen erbij zijn jullie goed te volgen. Veel plezier nog.

• 12 Juni 2015 - 10:46

Mike:

Hallo Tiny,
    Over het geocachen. We verstoppen geen caches, maar proberen ze te vinden. Misschien ga ik er eentje in de buurt verstoppen.
    Wil je meer weten over geocaching, ga dan naar www.geocaching.com.
    Gr Mike