Eindelijk weer verbinding! - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Eindelijk weer verbinding! - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer verbinding!

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

21 Juni 2015 | Zweden, Sorsele

Trängsviken - Gubbhögen, 14 juni '15
Gedurende de nacht begon het zachtjes te regenen en nu om half zeven 's avonds regent het nog steeds. Rond vier uur is het even droog geweest.
Vanmorgen nog drinkwater ingenomen, getankt en onderweg een paar boodschapjes gedaan bij de DollarStore. We zijn vanmiddag aangekomen in Gubbhögen dat aan het begin van de Wildernisroute ligt met veel onverharde wegen. We staan op een natuurcamping aan een meer. Water komt uit een bron. Er is een keukentje met een houtoven/fornuis, er staan ook zwerfblokken. Er is een houthok met gekliefd hout voor de keuken, voor kampvuren en voor een sauna met plaats voor acht zittende personen!
Aan de rand van deze camping staan twee houten toiletten met er in een houten poepdoos voorzien van een deksel. Als je gepoept hebt, strooi je er wat kalk op en je ruikt er weinig van.
Nu nog wat bevindingen over Zweden en de Zweden:
De wegen zijn tot nu toe prachtig, qua uitzichten, maar ook qua wegdek. Veel wegen zijn driebaansweg. Één kant tweebaans en aan de andere kant éénbaans. Verderop is het dan omgekeerd. Ook zijn er veel ruime tweebaanswegen met aan beide zijden nog een smalle rijbaan gescheiden door een stippellijn. Als een auto sneller dan jij gaat, dan ga je over de stippellijn naar rechts en laat je de snellere auto passeren. Meestal bedanken ze door te zwaaien of te knipperen met hun richtingaanwijzers. De Zweden zijn geen jakkeraars en bumperklevers. Buiten het verkeer zijn de Zweden ook relaxt, geen gehaast, wachten rustig in de rij, kruipen niet voor en bijna allemaal spreken ze Engels.
Wat ook opvalt, naarmate we noordelijker komen, is dat steeds meer auto's voorzien zijn van meestal 3, maar soms ook 5 extra lampen die op voorkant gemonteerd zijn. Verstralers voor op de lange, niet verlichte (onverharde) wegen?!
Alcoholhoudende dranken kopen zoals in Nederland of Duitsland en Frankrijk kan hier niet, die moet je bij de staatsslijterij kopen. Een fles wijn van 5 euro in Nederland kost hier 8 tot 10 euro. Het bier in de supermarkt bevat slechts 3,5% alcohol tegen 5% in Nederland.
Overal is het schoon er wordt weinig op straat gegooid, je ziet weinig graffiti, veel openbare toiletten zijn schoon en verwarmd. Langs de wegen zie je veel dennenbomen en berken met nog frisgroene bladeren. Onderweg zien we steeds meer meren en meertjes met glashelder water. Kom je door de dorpen dan zie je veelal roodbruingeverfde vrijstaande houten huizen met witgeverfde raam- en deurkozijnen. Dat steekt mooi af. Een andere kleur die je veel ziet is okergeel met wit.
Sta je ergens buiten een bebouwde kom dan valt het op hoe stil het is, je hoort vaak alleen de wind door de bomen en de vogels. Wat ook opvalt, is hoe lang het licht blijft. Om 23.30 uur heb je nog niet in de gaten dat het onderhand bedtijd is en als je vergeet je verduisteringsgordijnen dicht te doen dan wordt je erg gauw wakker van het licht dat al vroeg je camper in komt!

Gubbhögen, 15 juni '15
Een overwegend droge dag met al weer een koude, harde noordelijke wind.
Lekker rustig aan gedaan, 's avonds samen gegeten en rond half negen hebben Kees en Mike een uurtje in de koude wind op een wildobservatiepost gestaan, maar geen wild gezien, alleen maar koekoeken gehoord.

Gubbhögen - net buiten Ankarede, 16 juni '15
De dag begon zonnig met alweer die koude, harde noordenwind.
Als we tijdens deze dag buiten de campers waren om iets te bekijken of te fotograferen dan was het meestal droog.
Na water ingenomen te hebben, zaten we al gauw op de Wildernisroute. Een weg door een nauwelijks bewoond gebied, met vele meren en mooie vergezichten.
Tijdens deze route rijd je meestal op een onverharde weg. De ondergrond is een beetje leemachtig en elk jaar wordt en grind opgestrooid, dat door het verkeer vastgereden wordt. Zo krijg je een stabiele ondergrond, waar je met een auto makkelijk met 70 km/h overheen kunt rijden. Wij deden het iets rustiger want we wilden ook nog genieten van de omgeving.
Onderweg een zijweg ingeslagen naar de Hällingsåfallet. Dat is een waterval die met veel geraas in een kloof terecht komt. Indrukwekkend!
Doorgereden naar Gäddede, daar getankt en pizza gegeten. Was een tip, lekker en niet duur.
Onderweg naar Ankarede, een Sami-dorpje, kwamen we steeds hoger en dus bij de sneeuw(16 juni!), dus even met sneeuw gegooid. Het is hier nog zo koud dat de berkenbomen veel kleiner zijn en ze staan nog niet in blad!
Even rond gekeken in het erg stille Sami-dorpje en op weg naar Stekenjokk een rustplaats gevonden aan een groot meer met links en voor ons besneeuwde bergen.

Ankarede - Stekenjokk, 17 juni '15
Lekker geslapen, want er kwam erg weinig verkeer langs.
De dag begon zonnig en de wind was eindelijk gaan liggen.
Tegen tienen zijn we verder gegaan op de nog steeds onverharde Wildernisroute.
We moesten veel klimmen met de campers. Uiteindelijk reden we tussen de sneeuwwallen door over een grote hoogvlakte(800m) die voor een groot deel nog bedekt was met sneeuw met hier en daar een besneeuwde berg.
Op een deel van de route mocht je het gebied naast de weg niet betreden i.v.m. het broedseizoen. Er schijnen hier zeldzame vogels voor te komen.
We hebben lekker buien in het zonnetje geluncht en boekjes gelezen.
Vlakbij deze camperplaats is men bezig een oude koper- en goudmijn op te ruimen door er puin in te storten en de boel vlak te maken.
Een oudere Zweed die veel van mineralen afwist, liep hier rond met zijn hamertje en liet zien wat hier te vinden was.
Mike en Wilma bleven hier slapen, want Kees en Els moesten ergens op een nette manier hun wc zien te legen. Morgen zien we elkaar weer.

Stekenjokk - Fatmomakke, 18 juni '15
Wakker geworden met een zonnetje, wat wolken en weer wat wind. Het heeft een beetje gevroren vannacht.
Vlak voor vertrek kwam er een groepje rendieren op een paar meter voor onze camper langs. Na de koffie vertrokken richting Fatmomakke. Onderweg nog een paar overstekende rendieren gezien. Ze doen dat op hun gemakje en je moet goed oppassen, want er kunnen er zo nog meer komen!
Onderweg in Klimpfjäll bij het plaatselijke supermarktje een paar boodschappen gedaan. De komkommer werd gewogen en de verschrompelde, lelijk uitziende mandarijnen kostten twee keer zoveel als in Nederland!
In Fatmomakke staan we aan een rivier voor 60 SEK per nacht. Vanaf deze camping/camperplaats loop je via een bruggetje over de rivier naar de Sami-nederzetting met 80 Sami-hutten(een soort houten wigwams), 20 hutjes met meestal een begroeid dak en een kerkje. Weer zijn we op een plek waar we telefonisch niet of nauwelijks bereikbaar.

Fatmomakke, 19 juni '15
Vannacht had het 2 graden gevroren. Vandaag is het midzomerfeest en viert Mike zijn verjaardag. Natuurlijk werd en voor Mike gezongen en trakteerde hij op koffie met warme wafels met jam en room. Mike kreeg een setje kunstaasvisjes van Kees en Els en een elandsticker van Wilma. Zijn nieuwe fotocamera, al een tijdje in gebruik, was ook voor zijn verjaardag. De elandsticker wordt nog niet opgeplakt. We hebben wel elandkeutels gezien, maar nog geen eland gezien!
Kees had gisteren zijn camper al gewassen, dus Mike heeft dat vandaag ook maar gedaan, want het was echt nodig. Lekker makkelijk als je aan een rivier staat, dan heb je zo een paar emmertjes water!
Om 15.00 uur verzamelden veel Zweden zich op een centraal gelegen veldje in het Sami-dorp dat bereikbaar was via een bruggetje over de rivier en begonnen twee dames met het optuigen van de midzomerboom en al gauw werden ze geholpen door anderen. Drie kwartier later werd de boom rechtop gezet. Er volgde een toespraak over de Sami, over de natuur en respect voor anderen. Daarna werd er onder begeleiding van een accordeonist en een zangeres in twee kringen rond de boom gedanst. Na afloop hebben we over het terrein met de huisjes, hutjes, de Leger des Heilskerk en de katholieke kerk gelopen. Terug bij de camper konden we nog lekker in het zonnetje zitten, in de schaduw was het al weer koud. Na het eten nog een paar oudere camperaars getrakteerd op een echte goede jenever. Dat viel wel in de smaak.
Om 22.00 uur zijn we naar de kerkdienst in het kerkje geweest. 25 mensen waren er in de kerk en de zangeres van het midzomergebeuren begeleidde de zang met de piano, maar zong zelf volop mee met een prima stem. Zo werd het helemaal een gezegende dag, die we besloten met een drankje in de camper van Mike en Wilma en het was om 24.00 uur nog licht!

PS. Iedereen die me met mijn verjaardag gefeliciteerd heeft via Facebook, sms of whatsapp, alvast bedankt, want we hebben alle felicitaties nog niet gezien vanwege het onbereikbaar zijn.

Fatmomakke - Sorsele, 20 juni '15
Weer mooi weer, weinig wind. Kees en Els hebben zich een beetje verslapen, dus konden wij nog lekker in het zonnetje wat lezen.
Voor vertrek drinkwater ingenomen en toen op weg naar Vilhelmina(de v spreek je uit als een w). Het laatste stuk van de Wildernisroute was niet zo spectaculair als het vorige stuk en voor een groot deel geasfalteerd. In Vilhelmina boodschappen gedaan en toen door naar Sorsele. Een prima weg maar saai, links en rechts van de weg voornamelijk berken(net onkruid!), dennenbomen en af en toe een meer.
In Sorsele zouden we een camperplaats aantreffen met gratis wifi, maar helaas.
Het toeristenbureau is al dicht i.v.m. Het midzomerfeest, maar misschien kunnen ze ons morgen aan wifi helpen.

Zoals jullie zien hebben we weer verbinding via de social media!

• 21 Juni 2015 - 21:13

Linda:

Leuk informatief verslag. Ik krijg nu beeld bij wat jullie zien.

• 22 Juni 2015 - 09:44

Piet Keijsers:

Nou nou dat klinkt allemaal geweldig hoor. Ofschoon ik de voorkeur geef aan warm weer spreekt me jullie verhalen me ook wel aan hoor. Heerlijk genieten maar. Veel plezier nog

• 22 Juni 2015 - 11:30

Ineke Van Loon:

Hoi luitjes,
    Een heerlijk verhaal om te lezen en die poepdozen herken ik wel, het lijkt wel een beetje Afrika. Jullie zien en ervaren heel wat mooie en leuke dingen, toch weer een verrijking en geniet er maar van hoor. Ook hier is de wind de grote boosdoener van het weer, de zomer is tot nu toe flut maar daar doe je niks aan. Ik vind het toch knap dat jullie ondanks die rotwind kunnen genieten wat zou ik de ju in hebben. Gelukkig dat iedereen anders is wij zijn nu eenmaal goedweermensen, wat een raar woord maar het is wel zo. Nou lieve buurtjes ik kijk weer met een lange nek uit naar jullie volgende verslag want het is leuk te lezen wat jullie doen. De groetjes vanuit een bewolkte en koude "zomerse" Roosendaalse dag. Ook groeten aan jullie medereizigers al ken ik ze niet en ik hoop dat ze net zo genieten als jullie. xxx

• 28 Juni 2015 - 08:13

Ton De Bruijn:

Mooi verhaal; mij net wat te primitief, maar het lijkt me geweldig mooi er rond te reizen. Goede voortzetting van de reis gewenst.