Iets over Rügen - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Iets over Rügen - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Iets over Rügen

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

02 Juni 2015 | Zweden, Karlshamn

Putgarten.
Morgenmiddag moeten we de veerboot van Neu Mukran(Sassnitz) naar Trelleborg hebben, dus we hebben alle tijd.
We hebben ruim de tijd gehad om van Rugen te genieten.
Het is een best groot eiland met overal water met veel hoogteverschillen. Als fietser moet je daar op voor bereid zijn.
Er zijn grote percelen met geel koolzaad, grote beukenwouden, krijtrotsen, hier en daar smalle wegen met vlak naast de weg oude bomen die boven de weg in elkaar haken en er staan heel wat mooie huizen.
Grote delen van het eiland zijn natuurparken!
We hebben er veel gewandeld en hebben heel wat trappen op en af gelopen.
Heel bijzonder was ook het vakantiecomplex dat Hitler vlak voor de oorlog in Prora liet bouwen met de bedoeling om hier honderden arbeiderstellen van Rugen, zee en zon te laten genieten. Het complex met 4 woonlagen, 2,5 km lang, werd vlak langs het strand gebouwd en bestond uit een grote ontvangsthal en kamers voor 2 personen. Het uitbreken van de oorlog gooide roet in het eten. Een tijdje hebben er ook dwangarbeiders gewerkt. Het is nooit afgekomen. Na de oorlog kwam het in Oost-Duitse handen. Een deel werd gebruikt voor opleidingen en trainingen voor politie en leger.
Na de eenwording is er weinig mee gebeurd, maar na 2000 heeft men plannen ontwikkeld om er een appartementencomplex van te maken.
Een deel is al klaar en bewoond. Appartementen van 28 m2 tot 120 m2. Als het klaar en bewoond is, is er een klein dorp bijgekomen.
We hebben geboft met het weer, soms even de buien afgewacht en daarna veel zon.
Zo kunnen/ willen we het wel hebben.

PS dit verslagje kwam vanuit Karlshmn. we hebben Trelleborg en Ystad al bezocht, maar daar zal ikke volgende keer wel iets over zeggen.

• 05 Juni 2015 - 17:32

Yvonne:

Bijzonder allemaal...had wel eens gehoord over dat vakantieoord van Hitler

• 06 Juni 2015 - 21:32

Ineke Van Loon:

Hoi luitjes,wat heerlijk om de verslagen te lezen. Ik heb ze nu allemaal gehad en reageer nu pas omdat we in Griekenland hebben gezeten en na terugkomst hebben we hard moeten werken om de spulletjes voor de winkel van "mijn tafel" te prijzen en dat was toch wel een klus maar alles staat er en de eerste dingetjes zijnal verkocht terwijl de winkel nog niet geopend is maar dit terzijde. Ik blijf jullie verslagen in ieder geval volgen en wensen jullie een fijne reis en geniet ervan.

• 07 Juni 2015 - 13:03

Buurman Piet:

Ja Mike op een eiland is meest al sprake van veel water he. Anders is het immers geen eiland ha ha. En als er ergens veel koolzaad groeit is er meestal ook koolzaad honing te koop. Als je liefhebber van honing bent is het zeker een aanrader. Veel plezier